Τα συναισθήματα είναι μέρος του εαυτού μας , όπου υπάρχουν άνθρωποι υπάρχουν και αυτά. Μέσα σε μια σχολική τάξη τα συναισθήματα είναι πολλά και ποίκιλα, είτε είναι φανερά είτε είναι καλά κρυμμένα. Επηρεάζουν την ποριά της μαθησιακής διεργασίας και διαμορφώνουν το κλίμα μέσα στη τάξη, στο σπίτι αλλά και στο ευρύτερο περιβάλλον.
Αυτό που υποστηρίζουν πολύ μελετητές ότι ένα σχολείο δεν πρέπει να καλύπτει μόνο τις βασικές αλλά και της ανώτατες ανθρώπινες ανάγκες, οπως αυτή της αυτοεκτίμησης . Είναι η σφαιρική εικόνα που εχει κάποιος για την αξία του ως άτομο. Είναι η ικανότητα του ατόμου να δίνει αξία στον εαυτό του και να τον μεταχειρίζεται με αγάπη, αλήθεια και αξιοπρέπεια. Ο εκπαιδευτικός είναι αυτός που ασκεί σημαντικές επιδράσεις στους μαθητές όσο στη ποιότητα όσο και στην ανάπτυξη της ταυτότητας των παιδιών.
Η ανώτερη μορφή μάθησης εμφανίζεται όταν ο εκπαιδευτικός αγαπά και δέχεται του μαθητές πλήρως, οπότε και αυτοί νιώθουν ασφαλείς να συναντήσουν τις νέες προκλήσεις της ζωής .Ανάγκη για αυτοεκτίμηση έχουν όλοι οι μαθητές ,περισσότερο όμως αυτοί που παρουσιάζουν αδυναμίες. Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να διδάξουν στους μαθητές τις έννοιες της αυτοαξιολόγησης και αυτεπίγνωσης για να μπορούν τα παιδιά να αναγνωρίσουν τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία τους , να μάθουν να βλέπουν τον αυτό τους μέσα από την θετική πλευρά ώστε να μην αναπτύξουν υπεροψία ή αυτολύπηση. Όταν ένας μαθητής εχει υψηλή αυτοεκτίμηση δηλαδή καλή σχέση με τον εαυτό του τότε θα είναι πιο ευτυχείς ενώ με χαμηλή αυτοεκτίμηση θα νιώθουν αποκομμένοι και θα είναι ευάλωτοι στις διαπροσωπικές τους σχέσεις.
Υπάρχει μια μικρή εξάσκηση για να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να διαχειριστούν και να μάθουν να ζουν με τα διάφορα συναισθήματα
- Προσπαθήστε να δώσετε ένα όνομα στο συναίσθημα που διακατέχει το παιδί την συγκεκριμένη στιγμή .Αν είναι αρκετά μικρό παρακίνηστέ το να σας το ζωγραφίσει ,αλλά όχι μόνο γιατί μια εικόνα ίσον χίλιες λέξεις, μπορείς να μάθεις πάρα πολλά μέσα από μια ζωγραφιά.
- Ρωτήστε το τον λόγο που νιώθει έτσι .Τι ήταν αυτό που το δημιούργησε ,μην μείνετε μόνο στα αρνητικά και τα θετικά συναισθήματα έχουν εξίσου μεγάλη σημασία (για κάποιους ίσως και μεγαλύτερη)
- Βοηθήστε το παιδί να αποδεχτεί το συναίσθημα αυτό και δώστε του να καταλάβει ότι εχει κάθε δικαίωμα να βιώνει οποιοδήποτε συναίσθημα χωρίς όμως να πληγώσει τον εαυτό του ή κάποιον άλλον.
- Παρακινήστε το παιδί να εξωτερίκευση το συναίσθημα που βιώνει ,είτε να κλάψει ,να πάει μια βόλτα, να ακούσει δυνατά μουσική ,να κάτσει να δει ένα χαζό βίντεο ώστε να χαλαρώσει.
- Συζητήστε μαζί του όταν όλα ηρεμήσουν ώστε να μάθει να διαχειρίζεστε τα συναισθήματα του σωστά
Μην αφήνετε όλη την δουλειά στους εκπαιδευτικούς για να μάθουν τα παιδιά να εκφράζουν τα συναισθήματα τους. Εσείς είστε ο καλύτερος δάσκαλος γιατί δέσεις ξέρετε καλύτερα το παιδί σας Αλώστε μην ξεχνάτε ότι οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν μόνο ένα αλλά 20-25 και πρέπει να δώσουν ισάξια προσοχή σε όλα.
Υπάρχει κάτι που κάνω στα παιδιά μου και εχει μεγάλη απόδοση.
Όταν υπάρχει ένα ξέσπασμα το πρώτο που κάνω είναι να σταματήσω οτιδήποτε κάνω αυτή την στιγμή και να εστιάσω όλη μου την προσοχή σε αυτά .Τους ζητώ να σταματήσουν και να πάρουν μια βαθιά ανάσα ίσως και δυο ώστε να εστιάσουν την προσοχή τους σε αυτό και να χαλαρώσουν Στην συνέχεια αφού βλέπω στα πρόσωπα τους την χαλάρωση τους ζητάω να μου πουν τι πως και γιατί .Ανάλογα από την περίσταση είτε τους λέω αστείες ιστορίες είτε τους ρωτάω τι θα ήταν αυτό που θα ήθελαν να κάνουν ώστε να ξεδώσουν να χαλαρώσουν και να το ξεχάσουν.
Μια φορά ο μικρός μου γύρισε μέσα στα νερά και τις φωνές από το σχολείο .Είχε εκνευριστεί τόσο πολύ με κάποιο συμμαθητή του που το μόνο που ήθελε ήταν «να τον σπάσει στο ξύλο» .Επειδή έχω μάθει στα παιδιά μου ότι δεν σηκώνουμε χέρι για κανένα λόγο και ότι με τον διάλογο λύνονται όλα η οργή του ήταν ακόμα μεγαλύτερη .Βρέθηκα σε απόγνωση ότι και αν έλεγα γινόταν χειρότερα Έτσι ζωγράφισα μια καρικατούρα ενός παιδιού και την καρφίτσωσα σε μια μεγάλη μαξιλάρα
Του είπα” δηλαδή μόνο αν τον χτυπήσεις θα ηρέμησης “ναι” μου απαντάει .Τότε του δίνω το μαξιλάρι και του λέω “οκ χτύπα οσο δυνατά νιώθεις” .Είχε σαστίσει” μα είχες πει ότι δεν χτυπάμε άλλους ”
“ Σωστά αλλά αυτό είναι ένα μαξιλάρι δεν θα πάθει τίποτα αλλά εσύ θα ηρέμησης” .Η χαρά του ήταν απίστευτη ξέδωσε τόσο πολύ που στο τέλος το κλάμα και οι φωνές μετατράπηκαν σε έντονο γέλιο .Από τότε έχουμε την μαξιλάρα να ξεδίνουμε
Ανάλογα από το παιδί βρίσκεις διαφορετικές τεχνικές να εκφραστούν .Πάντα λέω ότι η συζήτηση είναι η καλύτερη λύση ,πρέπει να μάθουμε να καταλαβαίνουμε τα παιδιά μας ώστε σε δύσκολες καταστάσεις να μπορούμε να τα βοηθήσουμε .Το ένστικτο της μάνας είναι το πιο δυνατό μην το ξεχνάτε